Co się sprzedaje w Święta? 5 produktów, które powinny zadbać o świąteczną komunikację

Co się sprzedaje w Święta? 5 produktów, które powinny zadbać o świąteczną komunikację

Opublikowany

Święta, czyli rodzina, zima, choinka, karp/barszcz/zupa grzybowa i… prezenty. Nie oszukujmy się – Święta Bożego Narodzenia to prawdziwa zmora dla naszego portfela. Na prezenty i świąteczne zakupy wydajemy coraz więcej. Według najnowszych badań firmy Deloitte w 2017 roku na prezenty w sumie wydamy około 451 złotych, co stanowi 51 procent całego przeciętnego świątecznego budżetu. Z tego 42 procent pieniędzy, czyli około 190 złotych, Polacy pozostawią w sklepach internetowych. Taki ruch oznacza na rynku jedno: prawdziwe żniwa produktów, które idealnie pasują na prezent. No dobra, a co w takim razie sprzedaje się najlepiej?

OleOle.pl na podstawie zamówień oraz zachowania odwiedzających w dniach od 1 do 13 grudnia 2017 roku stronę sklepu internetowego sprawdziło, które kategorie i produkty cieszą się największą popularnością w tym roku, a przede wszystkim, popularność których kategorii rośnie przed Świętami. Stronę OleOle.pl odwiedziło tylko w samym listopadzie ponad 2,5 mln internautów w Polsce (wg badania Gemius PBI).

TOP 5 kategorii produktów (pod względem liczby sprzedanych sztuk):

Smartfony są zdecydowanie najchętniej kupowanymi produktami w grudniu tego roku. To kategoria, w ramach której sprzedaż rośnie dynamicznie od kilku lat bez względu na porę roku. W okresie świątecznym jednak szaleństwo zakupowe jest największe i smartfony dumnie zajmują pierwszą pozycję w rankingu.

1. Smartfony
2. Gry komputerowe
3. Szczoteczki elektryczne
4. Telewizory
5. Ekspresy do kawy

TOP 5 kategorii produktów rosnących (w porównaniu do innych miesięcy w roku):

Część produktów cieszy się dużą popularnością wśród klientów przez cały rok i w czasie zakupów prezentowych tylko umacniają swoją pozycję (np. smartfony czy telewizory). Są jednak kategorie produktowe, których popularność na święta wzrasta kilkukrotnie. W przypadku gier komputerowych możemy mówić o dynamice przekraczającej nawet 1600%.

1. Gry komputerowe (wzrost o ponad 1600%)
2. Golarki męskie (wzrost o ponad 460%)
3. Szczoteczka elektryczna (wzrost o ponad 420%)
4. Słuchawki (wzrost o ponad 390%)
5. Ekspresy do kawy (wzrost o ponad 260%)

A co z komunikacją? Słabo

Szczoteczki do zębów? Jak widać lubimy praktyczne prezenty, a taka elektroniczna szczoteczka stała się chyba w prezentowej kategorii „skarpetami” XXI wieku. Pozostałe pozycje zasadniczo nie dziwią. Gry komputerowe to dziś fajny prezent nie tylko dla dzieci. Golarki męskie – klasyk. Słuchawki chyba też nigdy nie wyjdą z mody. Ekspres do kawy wydaje się należeć do kategorii praktycznych, ale przyjemnych prezentów. A jak wymienione produkty prezentują się komunikacyjnie? Mimo wszystko trudno znaleźć świąteczne reklamy szczoteczek do zębów – to już samo w sobie brzmi abstrakcyjnie. Podobnie jest z większością kategorii wymienionych przez OleOle.

Emocje w szczoteczce zaklęte

Choć szczoteczka do zębów wydaje się rzeczywiście bardzo przyziemnym  tematem, nieco trudnym do komunikacji to sprzedażowy potencjał produktu  jest tak duży, że aż dziwi brak kampanii reklamowych. Jeśli nie chcemy  pokazywać produktu, bo wydaje nam się za mało "sexy" to postawmy na  emocję, które może za sobą nieść. Jakie emocje niesie szczoteczka? Jako  prezent może być oznaką troski, intymności, przywiązania do drugiej  osoby. Nie mówicie, że wspólne poranne mycie zębów w świątecznej  atmosferze na klipie nie wyglądałoby uroczo. :) W ciekawy sposób do  podobnego problemu bardzo przyziemnego produktu podszedł ostatnio  producent lodówek LG. Zresztą zobaczcie sami:
LG

LG

Gry świecą przykładem

Jedynym wyjątkiem są gry komputerowe, co w zestawieniu ze wskaźnikami  ogromnej popularności w okresie przedświąteczny wydaje się bardzo dobrym  krokiem. Marketingowa ofensywa w grudniu i listopadzie zdecydowanie im  się opłaca, a producenci gier co roku prześcigają się w promocjach i  kampaniach reklamowych.

Na koniec przygotowałem dla Was zestawienie kilku fajnych reklam utrzymanych w duchu Świąt Bożego Narodzenia. Zobaczycie tam dwa klipy związane z gamingiem. Enjoy 😊
M&S

M&S

FIFA 2018

FIFA 2018

PlayStation

PlayStation

John Lewis

John Lewis

Udostępnij

Powiązane artykuły
Why We Write – czyli o co chodzi z tym blogiem

temu

Wyobraźcie sobie czerwcowy, ciepły wieczór, kilka butelek whisky, The Black Keys w głośnikach. W takich właśnie okolicznościach powstają najlepsze pomysły, a raczej w takich powstają pomysły, które wydają się być najlepsze na świecie. W naszym przypadku jednak jedna z ta
Anty-trendy, czyli 8 rzeczy, których jako PR-owcy będziemy robić mniej w 2018 roku

temu

Trendy w marketingu na nadchodzący rok opisały już wszystkie, znacznie mądrzejsze ode mnie głowy i niczego nowego w tej materii nie wymyślę. Skupiłem się zatem na rzeczach, które, mam nadzieję, będą coraz rzadziej elementem naszej pracy w public relations, ponieważ są coraz mniej skuteczne. Poniższe 8 punktów to trochę wishful thinking, ale kto wie?
PKO BP wprowadza content marketing do telewizyjnej reklamy i robi to dobrze

temu

Wczoraj w bloku reklamowym TVP1 (od 8:00 do 20:00) mogliśmy oglądać tylko życzenia świąteczne, jakie przygotowali klienci PKO BP w ramach kampanii  „Mini ratka na spełnienie życzeń”. To chyba pierwsza w historii tego typu akcja w polskich mediach, w której content marketing wchodzi w miejsce tradycyjnej reklamy telewizyjnej na tak dużą skalę. Przed emisją pojawiło się jednak sporo krytycznych komentarzy i obaw – jaka będzie jakość filmów? Czy zaangażują  widzów, czy raczej doprowadzą ich do szału?
Mistrzowie drugiego planu - czy PR jest na wymarciu?

temu

Czasem zastanawiam się jak to się stało, że trafiłem akurat do komunikacji, a konkretnie do PR-u. Kiedy zaczynałem pierwsze PR-owe projekty, miałem pewne, zupełnie złudne wyobrażenie na temat tej branży, które wynikało z braku rozeznania i po części z amerykańskich przekazów zawartych w filmach i serialach. Dziś, po kilku latach weryfikacji, mogę powiedzieć jedno - nie jest najlepiej. Prawda jest taka, że opinia na temat PR-u jest kiepska. Niewiele osób wie czym my właściwie się zajmujemy i po co to robimy. Najczęściej spotykany kontekst związany z PR-em w mediach to "czarny PR". Sami sobie kręcimy sznur na szyję. Ale dlaczego tak właściwie musi być?

Jaki był rok 2017? Podsumowanie PR-u bez krawatów

Kolejny rok naszej działalności za nami. Był to dla nas szczególny czas związany przede wszystkim z rozwojem bloga i organizowanych przez nas eventów. Jak PR-owo wspominać będziemy rok 2017? Do wypowiedzi na ten temat zaprosiliśmy tym razem również naszych zaprzyjaźnionych ekspertów.