Co się sprzedaje w Święta? 5 produktów, które powinny zadbać o świąteczną komunikację

Co się sprzedaje w Święta? 5 produktów, które powinny zadbać o świąteczną komunikację

Święta, czyli rodzina, zima, choinka, karp/barszcz/zupa grzybowa i… prezenty. Nie oszukujmy się – Święta Bożego Narodzenia to prawdziwa zmora dla naszego portfela. Na prezenty i świąteczne zakupy wydajemy coraz więcej. Według najnowszych badań firmy Deloitte w 2017 roku na prezenty w sumie wydamy około 451 złotych, co stanowi 51 procent całego przeciętnego świątecznego budżetu. Z tego 42 procent pieniędzy, czyli około 190 złotych, Polacy pozostawią w sklepach internetowych. Taki ruch oznacza na rynku jedno: prawdziwe żniwa produktów, które idealnie pasują na prezent. No dobra, a co w takim razie sprzedaje się najlepiej?

OleOle.pl na podstawie zamówień oraz zachowania odwiedzających w dniach od 1 do 13 grudnia 2017 roku stronę sklepu internetowego sprawdziło, które kategorie i produkty cieszą się największą popularnością w tym roku, a przede wszystkim, popularność których kategorii rośnie przed Świętami. Stronę OleOle.pl odwiedziło tylko w samym listopadzie ponad 2,5 mln internautów w Polsce (wg badania Gemius PBI).

TOP 5 kategorii produktów (pod względem liczby sprzedanych sztuk):

Smartfony są zdecydowanie najchętniej kupowanymi produktami w grudniu tego roku. To kategoria, w ramach której sprzedaż rośnie dynamicznie od kilku lat bez względu na porę roku. W okresie świątecznym jednak szaleństwo zakupowe jest największe i smartfony dumnie zajmują pierwszą pozycję w rankingu.

1. Smartfony
2. Gry komputerowe
3. Szczoteczki elektryczne
4. Telewizory
5. Ekspresy do kawy

TOP 5 kategorii produktów rosnących (w porównaniu do innych miesięcy w roku):

Część produktów cieszy się dużą popularnością wśród klientów przez cały rok i w czasie zakupów prezentowych tylko umacniają swoją pozycję (np. smartfony czy telewizory). Są jednak kategorie produktowe, których popularność na święta wzrasta kilkukrotnie. W przypadku gier komputerowych możemy mówić o dynamice przekraczającej nawet 1600%.

1. Gry komputerowe (wzrost o ponad 1600%)
2. Golarki męskie (wzrost o ponad 460%)
3. Szczoteczka elektryczna (wzrost o ponad 420%)
4. Słuchawki (wzrost o ponad 390%)
5. Ekspresy do kawy (wzrost o ponad 260%)

A co z komunikacją? Słabo

Szczoteczki do zębów? Jak widać lubimy praktyczne prezenty, a taka elektroniczna szczoteczka stała się chyba w prezentowej kategorii „skarpetami” XXI wieku. Pozostałe pozycje zasadniczo nie dziwią. Gry komputerowe to dziś fajny prezent nie tylko dla dzieci. Golarki męskie – klasyk. Słuchawki chyba też nigdy nie wyjdą z mody. Ekspres do kawy wydaje się należeć do kategorii praktycznych, ale przyjemnych prezentów. A jak wymienione produkty prezentują się komunikacyjnie? Mimo wszystko trudno znaleźć świąteczne reklamy szczoteczek do zębów – to już samo w sobie brzmi abstrakcyjnie. Podobnie jest z większością kategorii wymienionych przez OleOle.

Emocje w szczoteczce zaklęte

Choć szczoteczka do zębów wydaje się rzeczywiście bardzo przyziemnym  tematem, nieco trudnym do komunikacji to sprzedażowy potencjał produktu  jest tak duży, że aż dziwi brak kampanii reklamowych. Jeśli nie chcemy  pokazywać produktu, bo wydaje nam się za mało "sexy" to postawmy na  emocję, które może za sobą nieść. Jakie emocje niesie szczoteczka? Jako  prezent może być oznaką troski, intymności, przywiązania do drugiej  osoby. Nie mówicie, że wspólne poranne mycie zębów w świątecznej  atmosferze na klipie nie wyglądałoby uroczo. :) W ciekawy sposób do  podobnego problemu bardzo przyziemnego produktu podszedł ostatnio  producent lodówek LG. Zresztą zobaczcie sami:
LG

LG

Gry świecą przykładem

Jedynym wyjątkiem są gry komputerowe, co w zestawieniu ze wskaźnikami  ogromnej popularności w okresie przedświąteczny wydaje się bardzo dobrym  krokiem. Marketingowa ofensywa w grudniu i listopadzie zdecydowanie im  się opłaca, a producenci gier co roku prześcigają się w promocjach i  kampaniach reklamowych.

Na koniec przygotowałem dla Was zestawienie kilku fajnych reklam utrzymanych w duchu Świąt Bożego Narodzenia. Zobaczycie tam dwa klipy związane z gamingiem. Enjoy 😊
M&S

M&S

FIFA 2018

FIFA 2018

PlayStation

PlayStation

John Lewis

John Lewis

Powiązane artykuły
Why We Write – czyli o co chodzi z tym blogiem

Wyobraźcie sobie czerwcowy, ciepły wieczór, kilka butelek whisky, The Black Keys w głośnikach. W takich właśnie okolicznościach powstają najlepsze pomysły, a raczej w takich powstają pomysły, które wydają się być najlepsze na świecie. W naszym przypadku jednak jedna z ta
Co słychać w Content Marketingu w 2018 roku?

Podczas kwietniowego spotkania PR bez krawatów w Warszawie na tapetę wzięliśmy temat content marketingu. Zagadnienie to pojawiło się u nas nie po raz pierwszy. Jakieś 2 lata temu zdecydowaliśmy, że warto przyjrzeć się, jak rozwija się ta dziedzina komunikacji, a był to okres naszej fascynacji Legendami Allegro. Co zmieniło się od tamtej pory?
Bądź jak Winston, czyli 4 lekcje dla PR-owców z filmu „Czas mroku”

Winston Churchill to jeden z najciekawszych i najwybitniejszych polityków w historii świata. Debiutujący ostatnio w kinach film „Czas mroku”, przybliża jego sylwetkę w jednym z najtrudniejszych momentów w jego karierze, czyli w chwili objęcia po raz pierwszy urzędu premiera Zjednoczonego Królestwa, w samym środku wojennej zawieruchy. I choć o filmie już wiele powiedziano, zwłaszcza ze względu na genialną rolę Garego Oldmana, to w tym wpisie chcemy powiedzieć o kilku rzeczach, których jak PR-owcy możemy się nauczyć od Winstona Churchilla.
Anty-trendy, czyli 8 rzeczy, których jako PR-owcy będziemy robić mniej w 2018 roku

Trendy w marketingu na nadchodzący rok opisały już wszystkie, znacznie mądrzejsze ode mnie głowy i niczego nowego w tej materii nie wymyślę. Skupiłem się zatem na rzeczach, które, mam nadzieję, będą coraz rzadziej elementem naszej pracy w public relations, ponieważ są coraz mniej skuteczne. Poniższe 8 punktów to trochę wishful thinking, ale kto wie?
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.