Jaki był rok 2017? Podsumowanie PR-u bez krawatów

Jaki był rok 2017? Podsumowanie PR-u bez krawatów

Opublikowany

Kolejny rok naszej działalności za nami. Był to dla nas szczególny czas związany przede wszystkim z rozwojem bloga i organizowanych przez nas eventów. Jak PR-owo wspominać będziemy rok 2017? Do wypowiedzi na ten temat zaprosiliśmy tym razem również naszych zaprzyjaźnionych ekspertów.

Kamil Bolek - LifeTube

bolek.jpg
Mijający rok utwierdził nas w przekonaniu, że podstawę skutecznej komunikacji marki stanowi wideo. Raczkujący dopiero trend inwestowania w kanały własne marek wkrótce stanie się naturalnym krokiem w budowaniu relacji z klientem. Dziś żadna firma nie wyobraża sobie funkcjonowania w internecie bez systematycznie aktualizowanego fanpage’a na Facebooku. Wkrótce obok tego must have pojawi się również kanał na YouTube. Kanał pozwala stworzyć lojalną społeczność, uwypukla promowane wartości i realizuje cele marki w sposób najkorzystniejszy dla niej samej. Wie o tym sam YouTube, który dzięki zakładce „Społeczności” i rozszerzaniu funkcji społecznościowych serwisu, oferuje twórcom i obecnym na platformie markom, dodatkowe możliwości angażowania odbiorców w treści publikowane na kanale. Z roku na rok, coraz silniej swoją pozycję ugruntowuje branded video content, który jest obecnie najefektywniejszą formą komunikacji marek. Według danych pochodzących z ostatniego raportu OnAudience.com, w Polsce blokowanych jest 46% reklam. To absolutny rekord na światowym rynku! Pokolenia AdBlocka nie zadowalają sztampowe treści oraz naszpikowane lokowaniem materiały. Odcinki dedykowane konkretnej marce nie tylko przekonują do niej odbiorcę, ale również kreują świadomość brandu i lojalizują społeczność.

Justyna Bakalarska

bakalarska.jpg
Osobiście jestem bardzo zafascynowana rozwojem chat botów. W zeszłym roku dużo mówiło się o personalizacji 1:1, w tym roku za sprawą chat botów  ten poziom personalizacji nabrał niesamowitego znaczenia, a marketerom dał ogrom możliwości. Komunikacja z odbiorcami przez bardzo osobistego i poręcznego messengera, skrócenie dystansu, szybkość, elastyczność i dostępność - to właśnie oblicze nowoczesnej komunikacji, które jest na wyciągniecie ręki każdego przedsiębiorcy. Warto śledzić ten trend i poznać możliwości jakie dają chat boty, i generalnie sztuczna inteligencja, w sferze komunikacji marketingowej. Z pewnością wiele tu się jeszcze będzie działo!

Magdalena Łońska - Komunikacja+

kplus.jpg
Za nami kolejny ważny rok dla employer brandingu – czas wielu pozytywnych zmian. Przede wszystkim widzimy stały wzrost świadomości społecznej, czym jest employer branding.  Cieszy też fakt, że wizerunek pracodawcy jest coraz częściej poruszanym tematem w mediach.  Co więcej, EB  przestaje być też zarezerwowany tylko dla największych globalnych koncernów, czy firm rekrutujących wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Działania związane z budową wizerunku pracodawcy zaczynają powoli wpisywać się w codzienność funkcjonowania większości firm. Coraz mocniej czujemy także korzyści płynące ze strategicznego podejścia – wizerunek pracodawcy ma znaczenie dla obecnych i potencjalnych pracowników, jak również stanowi ważny element postrzegania firmy przez jej klientów i partnerów. Dlatego jednym z większych wyzwań  dla firm w kolejnym roku będzie tworzenie warunków dla efektywnej współpracy w zakresie EB pomiędzy wewnętrznymi działami HR, PR i marketingu.

Rafał Sałak - Prowly

sałak.jpg
Wraz z kończącym się 2017 r. pozostaje u mnie pewien niedosyt. Sporo oczekiwałem od nas jako branży PR i wiele z tych oczekiwań zostało spełnionych: szukając swojej drogi w nowym, technologicznym świecie, PR-owcy coraz chętniej korzystają z perspektywy marketingu i reklamy; coraz częściej rozmawiamy o mierzeniu swojej efektywności; rosną przychody agencji, co pozwala sięgać po coraz ciekawsze rozwiązania i kompetencje. Super! I tu pojawia się jedno duże „ale”. Na 2017 patrzyłem także pod innym kątem: to ostatni dzwonek na zbudowanie ogólnej świadomości na temat RODO i wdrożenie wiążących się z tym zmian. To wymagający i długotrwały proces, niestety mam wrażenie, że wielu z nas w dalszym ciągu nie zdaje sobie z tego sprawy i czeka z działaniami na resztę rynku. RODO jest sporym problemem przede wszystkim dla agencji, które operują na rozbudowanych bazach mediów, a które – także w imieniu obecnych i przyszłych klientów – muszą je dostosować do wymogów nowych regulacji, a następnie przeszkolić całą kadrę z ich obsługi.

Magdalena Urbaniak - Brand24

urbaniak.jpg
Najważniejszym trendem jest postępująca, profesjonalna personalizacja komunikacji. Masowa wysyłka do anonimowego odbiorcy działa zdecydowanie mniej skutecznie, niż precyzyjnie skrojony na miarę komunikat. Taki, który pokazuje naszym odbiorcom, klientom i obserwatorom, że dbamy właśnie o nich znając ich potrzeby i oczekiwania. Myślę, że w upływającym roku personalizacja została zauważona, zaś w 2018 coraz więcej marek dostrzeże jej potężny potencjał i będzie wykorzystywać w komunikacji znacznie częściej i lepiej.

Krystian Cieślak - Remarkable Ones

cieślak.jpg
Branża PR stoi w obliczu rewolucji wynikającej ze zmiany zachowań nas samych i tego, w jaki sposób nawiązujemy i budujemy relacje. Część tradycyjnych narzędzi i technik PR-owych odchodzi do lamusa. Pojawiły się nowe obszary, wymagające po stronie agencji nowych kompetencji, takich jak content marketing, influencers relations, performance marketing. Monolog prowadzony w imieniu marek i klientów wypierany jest przez konieczność prowadzenia dialogu i angażowania interesariuszy. Na znaczeniu zyskuje mierzalność działań PR-owych. Projektowy model obsługi agencyjnej wypierany jest przez stałe i interdyscyplinarne doradztwo świadczone in-house. Ten proces wolniej przebiega w obszarze komunikacji korporacyjnej niż produktowej, lecz i tu, i tam jest nieuchronny. Pozostaję optymistą i uważam, że dla branży PR-owej (na nowo zdefiniowanej) nadchodzą złote czasy.

Karol Paciorek

paciorek.jpg
Z jednej strony nasze miasta nadal są obklejone okropnymi bilbordami z idiotycznymi hasłami typu ‚kup bo tak’, które raczej odstręczają niż zachęcają do zakupu. Z drugiej zaś internetowe reklamy nadal nie osiągają poziomu wysublimowania, którego chciałbym sobie życzyć. Od kilku lat mam wrażenie ‚ruchu pozornego’ - niby świat reklamy idzie do przodu, ale chyba tylko pozornie.

2017 był w większości leniwy, ale pod koniec ruszyliśmy z Pauliną Lis tworząc nowy, wspólny kanał „Nienasyceni”, który bazuje na formacie „Worth it”, bo uważam, że ciągle brakuje dobrych duetów na polskim YouTube.

Piotr Bucki

bucki.jpg
Ten rok utwierdził mnie w przekonaniu, że jeśli chodzi o  komunikację to jesteśmy – jak mówi mój ulubiony Noblista, Kahneman –  ślepi na błędy i co gorsza ślepi na własną ślepotę. Ale nie ma się co -  jest na to lekarstwo. Wystarczy dużo czytać, łagodnie patrzeć na swoje  błędy poznawcze i być może poczytać prace wspomnianego Kahnemana Thalera  i innych. Tak więc nie załamuję rąk ale z nadzieją spoglądam w  następny.
Dla mnie to był intensywny rok –  napisałem książkę, dołożyłem 4 kolejne tytuły do mojej serii fiszek i  przeszkoliłem kilka tysięcy ludzi. W przyszłym będę starał się  wprowadzić więcej z nowej wielkiej trójki – NUDA, CIEMNOŚĆ, CISZA – w  moje życie. Czego wszystkim szerze życzę – mniej bodźców, więcej  refleksji i świadomego korzystania z czasu i uwagi. Na pohybel  technologii. :)

Grzegorz Miecznikowski - Agencja S Words i Rzecznik Parady Rowności

miecznikowski.jpg
Rok 2017 to rok dużych sukcesów wizerunkowych środowiska LGBT+. Po pierwsze odbyła się najliczniejsza i najbezpieczniejsza Parada Równości w historii. Po drugie, już prawie w każdym mieście, odbywają się marsze równości. Po trzecie influencerzy LGBT+, organizacje i kampanie społeczne coraz częściej wchodzą do mainstreamu. Dzięki temu, mam nadzieję, w roku w 2018 marki zauważą potencjał konsumentów LGBT, którzy warci sa przecież 6,6 mld zl rocznie i zaczną prowadzić z nimi komunikację.

Marcin Kuchno - PR bez krawatów

Marcin Kuchno - PR bez krawatów<br>
Ubiegły rok był dla mnie bardzo intensywny pod względem zawodowym - głównie z powodu zmian i rozszerzania działalności PR-u bez krawatów. W branży bez zaskoczeń - content zyskuje na sile, materiały wideo klikają się coraz lepiej, a media relacje tracą na znaczeniu razem z kryzysami kolejnych wydawnictw (i nie chodzi tu tylko o zamknięcie Bravo [*] ). Jednocześnie możemy obserwować zjawisko zwiększającego się dystansu do materiałów pojawiających się w naszych newsfeedach - wszystko za sprawą fake newsów, na które staramy się nieco bardziej uważać. Prywatnie za to ubiegły rok nauczył mnie, że mimo największych planów i ambicji nie da się osiągnąć wszystkich celów, niemniej jednak wierzę, że przynajmniej część planów PR-u bez krawatów ziści się w roku 2018.

Robert Tarnowski - PR bez krawatów

tarnowski.jpg
Najważniejszym trendem tego roku jest nieograniczony rozwój video. Nie chodzi tylko o to, że prawie wszystkie badania wskazują, że oglądamy coraz więcej, a na popularności zyskują także długie formaty. Kluczowa jest różnorodność – live streaming, możliwość łączenia historii kilku osób w jednym video, ankiety oraz inne narzędzia na InstaStories i wiele innych. Poza tym, krótkie video nie służą już tylko rozrywce. Snapchat wykorzystywany jest m.in. przez Reutersa. 39 dziennikarzy agencji w Gdyni wysyła miesięcznie około 9 tys. snapów na temat giełdy i 5,5 tys. spółek z 23 krajów.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Jak nie dać się "wypalić"?

temu

Ten wpis będzie nieco inny od tych, które piszę z reguły. Tym razem nie mam żadnej kolejnej spektakularnej kampanii do omówienia, nowych PR-owych poradników, narzędzi i w ogóle niczego w tym stylu. Tym razem chciałem żebyśmy pogadali o czymś, co w branży kreatywnej (zapewne nie tylko) często się zdarza – wypalenie. Jak się przed nim ustrzec? Gdzie szukać inspiracji?
Social listening pozwala PR-owcom realnie wpływać na rozwój biznesu

temu

Social listening to znacznie więcej niż standardowy monitoring mediów. O tym drugim, w kontekście public relations, powiedziano już chyba wszystko. Z kolei social listening to przyszłość, która pozwoli przekonać niejednego niezdecydowanego marketera, że PR może mieć realne przełożenie na biznes. Jest jednak  także kilka wyzwań, którym monitoring mediów musi sprostać w najbliższym czasie.
Dlaczego cieszymy się, że Polska jest daleko w tyle w oglądaniu video

temu

Bardzo często mówi się, że Polska jest jednym z tych krajów, w którym najszybciej rozwija się video i influencer marketing. Jest w tym dużo prawdy – kampanie naszych rodzimych twórców bardzo szybko przeszły od tradycyjnego product placementu (w zasadzie już go nie spotykamy) do kreatywnych akcji marketingowych. Wydaje się, że Polacy dzielą i rządzą w video marketingu i wyprzedzamy w tym zakresie wiele zachodnich krajów.
Co masz do zaoferowania swojemu stażyście? - PR do zmiany, cz. I

temu

„Kolejny dzień follow-upów, researchy i wycen. Mam już tego dość. Jeśli każą mi zrobić jeszcze jedną bazę mediów, to po prostu wstanę i wyjdę” – pomyślał Adam, stażysta jednej z warszawskich agencji PR. Jego Outlook pokazywał, że od wczoraj dostał 5 nowych maili. Trzy z nich dotyczyły wyceny cateringu a jeden był od dziennikarza proszącego o usunięcie z listy mailingowej (dobrze, że nie zagroził RODO). Ostatni zawierał prośbę od menadżera o pogłębienie researchu, ale tak, żeby wszystko zmieściło się na one-pagerze. Kolejny ciekawy dzień.