Jaki był rok 2017? Podsumowanie PR-u bez krawatów

Jaki był rok 2017? Podsumowanie PR-u bez krawatów

Kolejny rok naszej działalności za nami. Był to dla nas szczególny czas związany przede wszystkim z rozwojem bloga i organizowanych przez nas eventów. Jak PR-owo wspominać będziemy rok 2017? Do wypowiedzi na ten temat zaprosiliśmy tym razem również naszych zaprzyjaźnionych ekspertów.

Kamil Bolek - LifeTube

bolek.jpg
Mijający rok utwierdził nas w przekonaniu, że podstawę skutecznej komunikacji marki stanowi wideo. Raczkujący dopiero trend inwestowania w kanały własne marek wkrótce stanie się naturalnym krokiem w budowaniu relacji z klientem. Dziś żadna firma nie wyobraża sobie funkcjonowania w internecie bez systematycznie aktualizowanego fanpage’a na Facebooku. Wkrótce obok tego must have pojawi się również kanał na YouTube. Kanał pozwala stworzyć lojalną społeczność, uwypukla promowane wartości i realizuje cele marki w sposób najkorzystniejszy dla niej samej. Wie o tym sam YouTube, który dzięki zakładce „Społeczności” i rozszerzaniu funkcji społecznościowych serwisu, oferuje twórcom i obecnym na platformie markom, dodatkowe możliwości angażowania odbiorców w treści publikowane na kanale. Z roku na rok, coraz silniej swoją pozycję ugruntowuje branded video content, który jest obecnie najefektywniejszą formą komunikacji marek. Według danych pochodzących z ostatniego raportu OnAudience.com, w Polsce blokowanych jest 46% reklam. To absolutny rekord na światowym rynku! Pokolenia AdBlocka nie zadowalają sztampowe treści oraz naszpikowane lokowaniem materiały. Odcinki dedykowane konkretnej marce nie tylko przekonują do niej odbiorcę, ale również kreują świadomość brandu i lojalizują społeczność.

Justyna Bakalarska

bakalarska.jpg
Osobiście jestem bardzo zafascynowana rozwojem chat botów. W zeszłym roku dużo mówiło się o personalizacji 1:1, w tym roku za sprawą chat botów  ten poziom personalizacji nabrał niesamowitego znaczenia, a marketerom dał ogrom możliwości. Komunikacja z odbiorcami przez bardzo osobistego i poręcznego messengera, skrócenie dystansu, szybkość, elastyczność i dostępność - to właśnie oblicze nowoczesnej komunikacji, które jest na wyciągniecie ręki każdego przedsiębiorcy. Warto śledzić ten trend i poznać możliwości jakie dają chat boty, i generalnie sztuczna inteligencja, w sferze komunikacji marketingowej. Z pewnością wiele tu się jeszcze będzie działo!

Magdalena Łońska - Komunikacja+

kplus.jpg
Za nami kolejny ważny rok dla employer brandingu – czas wielu pozytywnych zmian. Przede wszystkim widzimy stały wzrost świadomości społecznej, czym jest employer branding.  Cieszy też fakt, że wizerunek pracodawcy jest coraz częściej poruszanym tematem w mediach.  Co więcej, EB  przestaje być też zarezerwowany tylko dla największych globalnych koncernów, czy firm rekrutujących wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Działania związane z budową wizerunku pracodawcy zaczynają powoli wpisywać się w codzienność funkcjonowania większości firm. Coraz mocniej czujemy także korzyści płynące ze strategicznego podejścia – wizerunek pracodawcy ma znaczenie dla obecnych i potencjalnych pracowników, jak również stanowi ważny element postrzegania firmy przez jej klientów i partnerów. Dlatego jednym z większych wyzwań  dla firm w kolejnym roku będzie tworzenie warunków dla efektywnej współpracy w zakresie EB pomiędzy wewnętrznymi działami HR, PR i marketingu.

Rafał Sałak - Prowly

sałak.jpg
Wraz z kończącym się 2017 r. pozostaje u mnie pewien niedosyt. Sporo oczekiwałem od nas jako branży PR i wiele z tych oczekiwań zostało spełnionych: szukając swojej drogi w nowym, technologicznym świecie, PR-owcy coraz chętniej korzystają z perspektywy marketingu i reklamy; coraz częściej rozmawiamy o mierzeniu swojej efektywności; rosną przychody agencji, co pozwala sięgać po coraz ciekawsze rozwiązania i kompetencje. Super! I tu pojawia się jedno duże „ale”. Na 2017 patrzyłem także pod innym kątem: to ostatni dzwonek na zbudowanie ogólnej świadomości na temat RODO i wdrożenie wiążących się z tym zmian. To wymagający i długotrwały proces, niestety mam wrażenie, że wielu z nas w dalszym ciągu nie zdaje sobie z tego sprawy i czeka z działaniami na resztę rynku. RODO jest sporym problemem przede wszystkim dla agencji, które operują na rozbudowanych bazach mediów, a które – także w imieniu obecnych i przyszłych klientów – muszą je dostosować do wymogów nowych regulacji, a następnie przeszkolić całą kadrę z ich obsługi.

Magdalena Urbaniak - Brand24

urbaniak.jpg
Najważniejszym trendem jest postępująca, profesjonalna personalizacja komunikacji. Masowa wysyłka do anonimowego odbiorcy działa zdecydowanie mniej skutecznie, niż precyzyjnie skrojony na miarę komunikat. Taki, który pokazuje naszym odbiorcom, klientom i obserwatorom, że dbamy właśnie o nich znając ich potrzeby i oczekiwania. Myślę, że w upływającym roku personalizacja została zauważona, zaś w 2018 coraz więcej marek dostrzeże jej potężny potencjał i będzie wykorzystywać w komunikacji znacznie częściej i lepiej.

Krystian Cieślak - Remarkable Ones

cieślak.jpg
Branża PR stoi w obliczu rewolucji wynikającej ze zmiany zachowań nas samych i tego, w jaki sposób nawiązujemy i budujemy relacje. Część tradycyjnych narzędzi i technik PR-owych odchodzi do lamusa. Pojawiły się nowe obszary, wymagające po stronie agencji nowych kompetencji, takich jak content marketing, influencers relations, performance marketing. Monolog prowadzony w imieniu marek i klientów wypierany jest przez konieczność prowadzenia dialogu i angażowania interesariuszy. Na znaczeniu zyskuje mierzalność działań PR-owych. Projektowy model obsługi agencyjnej wypierany jest przez stałe i interdyscyplinarne doradztwo świadczone in-house. Ten proces wolniej przebiega w obszarze komunikacji korporacyjnej niż produktowej, lecz i tu, i tam jest nieuchronny. Pozostaję optymistą i uważam, że dla branży PR-owej (na nowo zdefiniowanej) nadchodzą złote czasy.

Karol Paciorek

paciorek.jpg
Z jednej strony nasze miasta nadal są obklejone okropnymi bilbordami z idiotycznymi hasłami typu ‚kup bo tak’, które raczej odstręczają niż zachęcają do zakupu. Z drugiej zaś internetowe reklamy nadal nie osiągają poziomu wysublimowania, którego chciałbym sobie życzyć. Od kilku lat mam wrażenie ‚ruchu pozornego’ - niby świat reklamy idzie do przodu, ale chyba tylko pozornie.

2017 był w większości leniwy, ale pod koniec ruszyliśmy z Pauliną Lis tworząc nowy, wspólny kanał „Nienasyceni”, który bazuje na formacie „Worth it”, bo uważam, że ciągle brakuje dobrych duetów na polskim YouTube.

Piotr Bucki

bucki.jpg
Ten rok utwierdził mnie w przekonaniu, że jeśli chodzi o  komunikację to jesteśmy – jak mówi mój ulubiony Noblista, Kahneman –  ślepi na błędy i co gorsza ślepi na własną ślepotę. Ale nie ma się co -  jest na to lekarstwo. Wystarczy dużo czytać, łagodnie patrzeć na swoje  błędy poznawcze i być może poczytać prace wspomnianego Kahnemana Thalera  i innych. Tak więc nie załamuję rąk ale z nadzieją spoglądam w  następny.
Dla mnie to był intensywny rok –  napisałem książkę, dołożyłem 4 kolejne tytuły do mojej serii fiszek i  przeszkoliłem kilka tysięcy ludzi. W przyszłym będę starał się  wprowadzić więcej z nowej wielkiej trójki – NUDA, CIEMNOŚĆ, CISZA – w  moje życie. Czego wszystkim szerze życzę – mniej bodźców, więcej  refleksji i świadomego korzystania z czasu i uwagi. Na pohybel  technologii. :)

Grzegorz Miecznikowski - Agencja S Words i Rzecznik Parady Rowności

miecznikowski.jpg
Rok 2017 to rok dużych sukcesów wizerunkowych środowiska LGBT+. Po pierwsze odbyła się najliczniejsza i najbezpieczniejsza Parada Równości w historii. Po drugie, już prawie w każdym mieście, odbywają się marsze równości. Po trzecie influencerzy LGBT+, organizacje i kampanie społeczne coraz częściej wchodzą do mainstreamu. Dzięki temu, mam nadzieję, w roku w 2018 marki zauważą potencjał konsumentów LGBT, którzy warci sa przecież 6,6 mld zl rocznie i zaczną prowadzić z nimi komunikację.

Marcin Kuchno - PR bez krawatów

Marcin Kuchno - PR bez krawatów<br>
Ubiegły rok był dla mnie bardzo intensywny pod względem zawodowym - głównie z powodu zmian i rozszerzania działalności PR-u bez krawatów. W branży bez zaskoczeń - content zyskuje na sile, materiały wideo klikają się coraz lepiej, a media relacje tracą na znaczeniu razem z kryzysami kolejnych wydawnictw (i nie chodzi tu tylko o zamknięcie Bravo [*] ). Jednocześnie możemy obserwować zjawisko zwiększającego się dystansu do materiałów pojawiających się w naszych newsfeedach - wszystko za sprawą fake newsów, na które staramy się nieco bardziej uważać. Prywatnie za to ubiegły rok nauczył mnie, że mimo największych planów i ambicji nie da się osiągnąć wszystkich celów, niemniej jednak wierzę, że przynajmniej część planów PR-u bez krawatów ziści się w roku 2018.

Robert Tarnowski - PR bez krawatów

tarnowski.jpg
Najważniejszym trendem tego roku jest nieograniczony rozwój video. Nie chodzi tylko o to, że prawie wszystkie badania wskazują, że oglądamy coraz więcej, a na popularności zyskują także długie formaty. Kluczowa jest różnorodność – live streaming, możliwość łączenia historii kilku osób w jednym video, ankiety oraz inne narzędzia na InstaStories i wiele innych. Poza tym, krótkie video nie służą już tylko rozrywce. Snapchat wykorzystywany jest m.in. przez Reutersa. 39 dziennikarzy agencji w Gdyni wysyła miesięcznie około 9 tys. snapów na temat giełdy i 5,5 tys. spółek z 23 krajów.
Powiązane artykuły
Ile płacisz marketerze? Rusza badanie e-marketingu

Choć niektórzy narzekają, że wszędzie tylko chodzi o pieniądze, to naszym zdaniem o hajsie mówi się za mało! Poza tym, piszemy o komunikacji, nie chcemy zamykać się tylko w szufladce z „Public Relations”, interesuje nas wszystko co nowe i co jest online. Dlatego postanowiliśmy zostać patronem badania na temat krajobrazu polskiego e-marketingu, którego organizatorem jest WhitePress.
Czemu reklamy Nike podbijają internet?

W ciągu ostatnich kilku lat każda większa produkcja filmowa Nike odnotowywała miliony wyświetleń online. Takie filmy jak „The Last Game”, „Winner Stays On” czy „The Switch” zna nie tylko każdy fan tej marki i sportu. Znają je także osoby, które na co dzień nie śledzą poczynań Cristiano Ronaldo, a sport uprawiają tylko od 1 do 6 stycznia w ramach postanowień noworocznych. Jak Nike udało się to osiągnąć? Czego od tej marki mogą nauczyć się marketingowcy?
Jak nie dać się "wypalić"?

Ten wpis będzie nieco inny od tych, które piszę z reguły. Tym razem nie mam żadnej kolejnej spektakularnej kampanii do omówienia, nowych PR-owych poradników, narzędzi i w ogóle niczego w tym stylu. Tym razem chciałem żebyśmy pogadali o czymś, co w branży kreatywnej (zapewne nie tylko) często się zdarza – wypalenie. Jak się przed nim ustrzec? Gdzie szukać inspiracji?
Social listening pozwala PR-owcom realnie wpływać na rozwój biznesu

Social listening to znacznie więcej niż standardowy monitoring mediów. O tym drugim, w kontekście public relations, powiedziano już chyba wszystko. Z kolei social listening to przyszłość, która pozwoli przekonać niejednego niezdecydowanego marketera, że PR może mieć realne przełożenie na biznes. Jest jednak  także kilka wyzwań, którym monitoring mediów musi sprostać w najbliższym czasie.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.