Kolejny rok naszej działalności za nami. Był to dla nas szczególny czas związany przede wszystkim z rozwojem bloga i organizowanych przez nas eventów. Jak PR-owo wspominać będziemy rok 2017? Do wypowiedzi na ten temat zaprosiliśmy tym razem również naszych zaprzyjaźnionych ekspertów.
Kamil Bolek - LifeTube

Mijający rok utwierdził nas w przekonaniu, że podstawę skutecznej komunikacji marki stanowi wideo. Raczkujący dopiero trend inwestowania w kanały własne marek wkrótce stanie się naturalnym krokiem w budowaniu relacji z klientem. Dziś żadna firma nie wyobraża sobie funkcjonowania w internecie bez systematycznie aktualizowanego fanpage’a na Facebooku. Wkrótce obok tego must have pojawi się również kanał na YouTube. Kanał pozwala stworzyć lojalną społeczność, uwypukla promowane wartości i realizuje cele marki w sposób najkorzystniejszy dla niej samej. Wie o tym sam YouTube, który dzięki zakładce „Społeczności” i rozszerzaniu funkcji społecznościowych serwisu, oferuje twórcom i obecnym na platformie markom, dodatkowe możliwości angażowania odbiorców w treści publikowane na kanale. Z roku na rok, coraz silniej swoją pozycję ugruntowuje branded video content, który jest obecnie najefektywniejszą formą komunikacji marek. Według danych pochodzących z ostatniego raportu OnAudience.com, w Polsce blokowanych jest 46% reklam. To absolutny rekord na światowym rynku! Pokolenia AdBlocka nie zadowalają sztampowe treści oraz naszpikowane lokowaniem materiały. Odcinki dedykowane konkretnej marce nie tylko przekonują do niej odbiorcę, ale również kreują świadomość brandu i lojalizują społeczność.
Justyna Bakalarska

Osobiście jestem bardzo zafascynowana rozwojem chat botów. W zeszłym roku dużo mówiło się o personalizacji 1:1, w tym roku za sprawą chat botów ten poziom personalizacji nabrał niesamowitego znaczenia, a marketerom dał ogrom możliwości. Komunikacja z odbiorcami przez bardzo osobistego i poręcznego messengera, skrócenie dystansu, szybkość, elastyczność i dostępność - to właśnie oblicze nowoczesnej komunikacji, które jest na wyciągniecie ręki każdego przedsiębiorcy. Warto śledzić ten trend i poznać możliwości jakie dają chat boty, i generalnie sztuczna inteligencja, w sferze komunikacji marketingowej. Z pewnością wiele tu się jeszcze będzie działo!
Magdalena Łońska - Komunikacja+

Za nami kolejny ważny rok dla employer brandingu – czas wielu pozytywnych zmian. Przede wszystkim widzimy stały wzrost świadomości społecznej, czym jest employer branding. Cieszy też fakt, że wizerunek pracodawcy jest coraz częściej poruszanym tematem w mediach. Co więcej, EB przestaje być też zarezerwowany tylko dla największych globalnych koncernów, czy firm rekrutujących wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Działania związane z budową wizerunku pracodawcy zaczynają powoli wpisywać się w codzienność funkcjonowania większości firm. Coraz mocniej czujemy także korzyści płynące ze strategicznego podejścia – wizerunek pracodawcy ma znaczenie dla obecnych i potencjalnych pracowników, jak również stanowi ważny element postrzegania firmy przez jej klientów i partnerów. Dlatego jednym z większych wyzwań dla firm w kolejnym roku będzie tworzenie warunków dla efektywnej współpracy w zakresie EB pomiędzy wewnętrznymi działami HR, PR i marketingu.
Rafał Sałak - Prowly

Wraz z kończącym się 2017 r. pozostaje u mnie pewien niedosyt. Sporo oczekiwałem od nas jako branży PR i wiele z tych oczekiwań zostało spełnionych: szukając swojej drogi w nowym, technologicznym świecie, PR-owcy coraz chętniej korzystają z perspektywy marketingu i reklamy; coraz częściej rozmawiamy o mierzeniu swojej efektywności; rosną przychody agencji, co pozwala sięgać po coraz ciekawsze rozwiązania i kompetencje. Super! I tu pojawia się jedno duże „ale”. Na 2017 patrzyłem także pod innym kątem: to ostatni dzwonek na zbudowanie ogólnej świadomości na temat RODO i wdrożenie wiążących się z tym zmian. To wymagający i długotrwały proces, niestety mam wrażenie, że wielu z nas w dalszym ciągu nie zdaje sobie z tego sprawy i czeka z działaniami na resztę rynku. RODO jest sporym problemem przede wszystkim dla agencji, które operują na rozbudowanych bazach mediów, a które – także w imieniu obecnych i przyszłych klientów – muszą je dostosować do wymogów nowych regulacji, a następnie przeszkolić całą kadrę z ich obsługi.
Magdalena Urbaniak - Brand24

Najważniejszym trendem jest postępująca, profesjonalna personalizacja komunikacji. Masowa wysyłka do anonimowego odbiorcy działa zdecydowanie mniej skutecznie, niż precyzyjnie skrojony na miarę komunikat. Taki, który pokazuje naszym odbiorcom, klientom i obserwatorom, że dbamy właśnie o nich znając ich potrzeby i oczekiwania. Myślę, że w upływającym roku personalizacja została zauważona, zaś w 2018 coraz więcej marek dostrzeże jej potężny potencjał i będzie wykorzystywać w komunikacji znacznie częściej i lepiej.
Krystian Cieślak - Remarkable Ones

Branża PR stoi w obliczu rewolucji wynikającej ze zmiany zachowań nas samych i tego, w jaki sposób nawiązujemy i budujemy relacje. Część tradycyjnych narzędzi i technik PR-owych odchodzi do lamusa. Pojawiły się nowe obszary, wymagające po stronie agencji nowych kompetencji, takich jak content marketing, influencers relations, performance marketing. Monolog prowadzony w imieniu marek i klientów wypierany jest przez konieczność prowadzenia dialogu i angażowania interesariuszy. Na znaczeniu zyskuje mierzalność działań PR-owych. Projektowy model obsługi agencyjnej wypierany jest przez stałe i interdyscyplinarne doradztwo świadczone in-house. Ten proces wolniej przebiega w obszarze komunikacji korporacyjnej niż produktowej, lecz i tu, i tam jest nieuchronny. Pozostaję optymistą i uważam, że dla branży PR-owej (na nowo zdefiniowanej) nadchodzą złote czasy.
Karol Paciorek

Z jednej strony nasze miasta nadal są obklejone okropnymi bilbordami z idiotycznymi hasłami typu ‚kup bo tak’, które raczej odstręczają niż zachęcają do zakupu. Z drugiej zaś internetowe reklamy nadal nie osiągają poziomu wysublimowania, którego chciałbym sobie życzyć. Od kilku lat mam wrażenie ‚ruchu pozornego’ - niby świat reklamy idzie do przodu, ale chyba tylko pozornie.
2017 był w większości leniwy, ale pod koniec ruszyliśmy z Pauliną Lis tworząc nowy, wspólny kanał „Nienasyceni”, który bazuje na formacie „Worth it”, bo uważam, że ciągle brakuje dobrych duetów na polskim YouTube.
2017 był w większości leniwy, ale pod koniec ruszyliśmy z Pauliną Lis tworząc nowy, wspólny kanał „Nienasyceni”, który bazuje na formacie „Worth it”, bo uważam, że ciągle brakuje dobrych duetów na polskim YouTube.
Piotr Bucki

Ten rok utwierdził mnie w przekonaniu, że jeśli chodzi o komunikację to jesteśmy – jak mówi mój ulubiony Noblista, Kahneman – ślepi na błędy i co gorsza ślepi na własną ślepotę. Ale nie ma się co - jest na to lekarstwo. Wystarczy dużo czytać, łagodnie patrzeć na swoje błędy poznawcze i być może poczytać prace wspomnianego Kahnemana Thalera i innych. Tak więc nie załamuję rąk ale z nadzieją spoglądam w następny.
Dla mnie to był intensywny rok – napisałem książkę, dołożyłem 4 kolejne tytuły do mojej serii fiszek i przeszkoliłem kilka tysięcy ludzi. W przyszłym będę starał się wprowadzić więcej z nowej wielkiej trójki – NUDA, CIEMNOŚĆ, CISZA – w moje życie. Czego wszystkim szerze życzę – mniej bodźców, więcej refleksji i świadomego korzystania z czasu i uwagi. Na pohybel technologii. :)
Dla mnie to był intensywny rok – napisałem książkę, dołożyłem 4 kolejne tytuły do mojej serii fiszek i przeszkoliłem kilka tysięcy ludzi. W przyszłym będę starał się wprowadzić więcej z nowej wielkiej trójki – NUDA, CIEMNOŚĆ, CISZA – w moje życie. Czego wszystkim szerze życzę – mniej bodźców, więcej refleksji i świadomego korzystania z czasu i uwagi. Na pohybel technologii. :)
Grzegorz Miecznikowski - Agencja S Words i Rzecznik Parady Rowności

Rok 2017 to rok dużych sukcesów wizerunkowych środowiska LGBT+. Po pierwsze odbyła się najliczniejsza i najbezpieczniejsza Parada Równości w historii. Po drugie, już prawie w każdym mieście, odbywają się marsze równości. Po trzecie influencerzy LGBT+, organizacje i kampanie społeczne coraz częściej wchodzą do mainstreamu. Dzięki temu, mam nadzieję, w roku w 2018 marki zauważą potencjał konsumentów LGBT, którzy warci sa przecież 6,6 mld zl rocznie i zaczną prowadzić z nimi komunikację.
Marcin Kuchno - PR bez krawatów

Ubiegły rok był dla mnie bardzo intensywny pod względem zawodowym - głównie z powodu zmian i rozszerzania działalności PR-u bez krawatów. W branży bez zaskoczeń - content zyskuje na sile, materiały wideo klikają się coraz lepiej, a media relacje tracą na znaczeniu razem z kryzysami kolejnych wydawnictw (i nie chodzi tu tylko o zamknięcie Bravo [*] ). Jednocześnie możemy obserwować zjawisko zwiększającego się dystansu do materiałów pojawiających się w naszych newsfeedach - wszystko za sprawą fake newsów, na które staramy się nieco bardziej uważać. Prywatnie za to ubiegły rok nauczył mnie, że mimo największych planów i ambicji nie da się osiągnąć wszystkich celów, niemniej jednak wierzę, że przynajmniej część planów PR-u bez krawatów ziści się w roku 2018.
Robert Tarnowski - PR bez krawatów

Najważniejszym trendem tego roku jest nieograniczony rozwój video. Nie chodzi tylko o to, że prawie wszystkie badania wskazują, że oglądamy coraz więcej, a na popularności zyskują także długie formaty. Kluczowa jest różnorodność – live streaming, możliwość łączenia historii kilku osób w jednym video, ankiety oraz inne narzędzia na InstaStories i wiele innych. Poza tym, krótkie video nie służą już tylko rozrywce. Snapchat wykorzystywany jest m.in. przez Reutersa. 39 dziennikarzy agencji w Gdyni wysyła miesięcznie około 9 tys. snapów na temat giełdy i 5,5 tys. spółek z 23 krajów.