3 działania, którymi możesz zastąpić informację prasową

3 działania, którymi możesz zastąpić informację prasową

Opublikowany

Pogłoski o śmierci informacji prasowej krążą po branży od dawna. Prawdę mówiąc większość z nas naprawdę życzy jej szybkiego zgonu. Trudno mi sobie wyobrazić sytuację, w której młody adept PR-u wchodzi rano do biura agencji z uśmiechem na twarzy myśląc o tym, że czeka go napisanie pressa, a jak dobrze pójdzie to nawet zrobi mały follow up.

Wciąż popularne wśród PR-owców ograniczanie naszej pracy do „media relacji” to nawet nie strzał w stopę, ale strzał ze  we własną twarz. Wraz ze spadkiem wiarygodności mediów coraz mniej klientów będzie dawało się złapać na regularne dostarczanie pewnej ilości przeklejonych publikacji w mniej lub bardziej istotnych mediach. To nie jest tak, że informacja prasowa nie działa w ogóle (to materiał na inny wpis), ale w tym tekście chce wspomnieć o trzech alternatywach, które czasem z powodzeniem ją zastąpią.

1. Artykuł ekspercki

Część z Was na pewno jest specjalistami od kontaktu z mediami. Macie notatniki wypełnione numerami telefonów, trzaskacie follow up jakbyście dzwonili do ciotki o to zapytać co słychać. Warto to wykorzystać do czegoś więcej niż zwykła obdzwonka od góry do dołu.  Jeśli Twój klient chce być postrzegany jako poważny gracz to teksty, w których się pojawia powinny być najlepszej jakości. Takie właśnie merytoryczne artykuły eksperckie, ekskluzywnie plasowane w określonym medium są często dużo bardziej wartościowe niż 30 przeklejek z informacji prasowej. Może zatem następnym razem warto się zastanowić nad tematem takiego materiału, sprawdzić to z odpowiednim dziennikarzem, umówić się na coś ekskluzywnego i zaproponować jako alternatywę klientowi.

2. Własne media

Wysokiej jakości treści – tak jak wspomniałem to podstawa budowania wiarygodności biznesowej. A skoro my, PR-owcy, jesteśmy specjalistami w ich tworzeniu, często nie ustępując wcale dziennikarzom, to czemu nie stworzyć własnych mediów? Content marketing, brand journalism, czyli portale i blogi zasilane treścią tworzoną dla klienta to dobra alternatywa dla nudnych informacji prasowych. Dobre pozycjonowanie i ciekawe tematy ściągną potencjalnych klientów i partnerów a ci chętnie zostawią na stronie leady.

3. Influence marketing

Stworzenie własnej medium i dopalanie go regularnie treściami oraz kampanie ściągające ruch kosztują. Jest to rozwiązanie na pewno droższe niż zwykła wysyłka press release’ów. Jeszcze droższym rozwiązaniem (przynajmniej jednorazowo) bywa współpraca z influencerami. O ich roli we współczesnej komunikacji mówiliśmy na blogu już dziesiątki razy, ale teraz czas abyście to Wy opowiedzieli o niej swoim klientom. Korzyści sprzedażowe z takiej współpracy bywają nieporównywalne, a stworzony content pozostaje na zawsze i potrafi rezonować jeszcze długo. Problemem są często pieniądze, ale czas skończyć z mitem „darmowego PR-u”. Zamiast smażyć kolejną notkę warto przygotować przemyślaną, kreatywną koncepcję kampanii influencerskiej i zaproponować klientowi wskazując jednocześnie cały pakiet korzyści z takiej akcji. Nawet jeśli nie uda się za pierwszym razem to ziarenko zostanie zasiane i z czasem może uda się go przekonać do postawienia na ten sposób komunikacji marki.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Mistrzowie drugiego planu - czy PR jest na wymarciu?

temu

Czasem zastanawiam się jak to się stało, że trafiłem akurat do komunikacji, a konkretnie do PR-u. Kiedy zaczynałem pierwsze PR-owe projekty, miałem pewne, zupełnie złudne wyobrażenie na temat tej branży, które wynikało z braku rozeznania i po części z amerykańskich przekazów zawartych w filmach i serialach. Dziś, po kilku latach weryfikacji, mogę powiedzieć jedno - nie jest najlepiej. Prawda jest taka, że opinia na temat PR-u jest kiepska. Niewiele osób wie czym my właściwie się zajmujemy i po co to robimy. Najczęściej spotykany kontekst związany z PR-em w mediach to "czarny PR". Sami sobie kręcimy sznur na szyję. Ale dlaczego tak właściwie musi być?
3 błędy, które położą każdą prezentację

temu

Do Piotra Buckiego, albo Kamila Kozieła nam daleko, ale od początku naszej działalności najpierw jako koło naukowe i potem po prostu PR bez krawatów, zrobiliśmy i zobaczyliśmy "parę" prezentacji. Na naszych eventach wystąpiło kilkudziesięciu specjalistów w zakresie komun
Co słychać w Content Marketingu w 2018 roku?

temu

Podczas kwietniowego spotkania PR bez krawatów w Warszawie na tapetę wzięliśmy temat content marketingu. Zagadnienie to pojawiło się u nas nie po raz pierwszy. Jakieś 2 lata temu zdecydowaliśmy, że warto przyjrzeć się, jak rozwija się ta dziedzina komunikacji, a był to okres naszej fascynacji Legendami Allegro. Co zmieniło się od tamtej pory?
Nadchodzi rewolucja na Prowly! Co wiemy o zmianach?

temu

Mówią na mieście, że idzie nowe. Prowly zapowiedziało nową odsłonę swojej platformy. Dla nas to kwestia szczególnie istotna, bo nie tylko korzystamy z tego narzędzia na co dzień jako PR-owcy, ale skoro czytacie ten wpis to pewnie zdajecie sobie sprawę, że właśnie na Prowly „stoi” nasz blog. A co zapowiada ekipa z Madalińskiego?

Jak się robi storytelling w polskich kampaniach wideo? - przykłady

„Chcielibyśmy zastosować ten popularny storytelling w naszej najnowszej kampanii wideo. Przygotujecie jakąś rekomendację na jutro?” – takie zadanie klienci coraz częściej zlecają agencjom reklamowym, PR czy contentowym. I choć dużo mówi się o strukturze opowieści czy archetypach, w praktyce o dobry efekt nie tak łatwo. Stworzenie ciekawej i odpowiednio oddziałującej historii wymaga czasu, wiedzy oraz inspiracji.