Kto robi najtrudniejszy marketing na świecie? - case study

Kto robi najtrudniejszy marketing na świecie? - case study

Pornhub. Promocja portalu pornograficznego to jedno z najtrudniejszych zadań, przed jakim może stanąć marketer. Ograniczenia prawne, bardzo trudna tematyka, różnice kulturowe, nienajlepszy wizerunek całej branży, naturalna chęć zachowania prywatności… To już promocja papierosów jest znacznie łatwiejsza. Chyba że jesteś marketerem wspomnianego Pornhuba.

Od Pornhuba możemy się bardzo dużo nauczyć na temat komunikacji w bardzo trudnych, ograniczonych prawnie i społecznie warunkach. To lekcja przede wszystkim dla ludzi pracujących w branży alkoholowej, tytoniowej czy healthcare, które także musza mierzyć się z licznymi ograniczeniami, ale także dla wszystkich, którzy chcą stosować zróżnicowane narzędzia komunikacji.
No właśnie, narzędzia. Teoretycznie Pornhub ma związane ręce. Reklama telewizyjna, radiowa czy outdoor odpadają, no bo przecież jak pokazać tam produkt, którym jest film pornograficzny? W większości tytułów prasowych też nie damy rady, chyba że w erotycznych magazynach, które przecież, tak jak Playboy, powoli znikają z rynku. Nic z tych rzeczy. Pornhub obecny jest we wszystkich możliwych mediach. Bez ograniczeń. A do tego stosuje chyba wszystkie możliwe narzędzia – content marketing z analizą danych, muzykę, reklamy telewizyjne i w sieci, social media, grywalizację, CSR, outdoor, eventy, a nawet tworzy własne sklepy stacjonarne.
Kluczem do sukcesu jest wyjście poza sam produkt, czyli filmy pornograficzne, a skupienie swojej komunikacji na seksualności i potrzebach seksualnych ludzi. Pornhub nie mówi „oglądaj filmy pornograficzne”. Bliżej mu do komunikatu w stylu „Bądź świadom swojej seksualności”. Ich marketing przekonuje, że oglądanie pornografii jest naturalne, zwyczajne, a nawet zdrowe. Poruszając ważne kwestie społeczne w lekki, przystępny i zabawny sposób, portal potrafi przebić się ze swoją marką do mainstreamowych mediów.

Pornograficzny content marketing

Pornhub bardzo często pojawia się w mediach, głównie dzięki prowadzonej od 2013 roku platformie Pornhub Insights. To tutaj marka publikuje analizy danych dotyczące oglądalności portalu i wyszukiwanych haseł np. podczas (i po) Super Bowl. To stąd pochodzi popularna niedawno informacja o 48% wzroście oglądalności Pornhuba na Hawajach w związku z alarmem rakietowym. I wiele, wiele innych danych dotyczących naszych preferencji seksualnych, wyszukiwanych haseł, najpopularniejszych kategorii, trendów itp. Dzięki Pornhub Insights i content marketingowi linki do strony publikowane są w mediach, które w innym wypadku nigdy nie linkowałyby do portalu pornograficznego.
Analizy publikowane przez Pornhub mają także wymiar społeczny. Prezentowane dane bardzo dużo mówią o preferencjach seksualnych różnych krajów pokazując, jakie są potrzeby ludzi dotyczące seksu, erotyki i pornografii.

Pornhub jak z nut…

We współpracy z zespołem Perlita, Pornhub stworzył piosenkę nagraną dźwiękami wydawanymi przez zabawki erotyczne. W klipie promującym utwór występują dwie gwiazdy porno -  Carolina Abril i Jesus Reyes. Celem akcji jest promocja nowej kolekcji wspomnianych zabawek. Śmieszna reklama pozwala dotrzeć do odbiorców w subtelny, niewulgarny sposób. Pokazując jednocześnie, że użytkownicy Pornhuba oraz osoby korzystające z zabawek erotycznych to zwykli ludzie, fani muzyki i sztuki.

Portal pornograficzny odpowiedzialny społecznie?

W ramach akcji marketingowej „Give America Wood”, Pornhub postanowił wykorzystać liczby wyświetleń swoich filmów w słusznym celu. Za każde 100 wyświetleń video na portalu w konkretnej kategorii w USA, marka sadziła jedno nowe drzewo. Celem projektu było zwiększenie zielonych obszarów w Ameryce Północnej, a przy okazji wzrost świadomości marki portalu.
Rezultaty: ponad 1,35 miliona wyświetleń w ramach kampanii, około 15 tysięcy posadzonych drzew oraz ponad 250 linków w mediach prowadzących do strony głównej akcji.

Ratujmy pandy!

Okazuje się, że pandy są gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dlaczego? Samiec tego gatunku spędza 16 godzin dziennie na jedzeniu, a resztę przesypia, nie mając za bardzo ochoty na seks. Jednocześnie, samice mogą zajść w ciążę tylko przez 2-3 dni w roku (serio, w roku). W takich warunkach trudno o reprodukcję.
Pandy do seksu chce zachęcić Pornhub poprzez video jego użytkowników. Marka zaprosiła odbiorców do tego, by nagrywali swoje miłosne uniesienia przebrani za pandy. Filmy zostaną opublikowane na Pornhubie. Pandy, które obejrzą wspomniane video, mają być bardziej aktywne seksualnie… Za każdą propozycję filmu w przebraniach Pornhub przekazał 100 dolarów na rzecz organizacji zajmujące się ochroną pand.

Pornhub dla niewidomych

Pornografia to głównie doznania wzrokowe. Pornhub chce jednak zapewnić dostęp do treści erotycznych także osobom niewidomym. W tym celu stworzył nową kategorię filmów pornograficznych z opisem. Zatrudnił profesjonalnych lektorów, którzy nagrali „audiodeskrypcje" 50 najpopularniejszych filmów na portalu. Przy czym, są to dość szczegółowe opisy tego, co dzieje się na ekranie ; )
Takie rozwiązanie zostało wprowadzone dzięki charytatywnej odnodze portalu „Pornhub Cares”, w ramach której marka prowadzi także program stypendialny dla studentów amerykańskich uczelni. Wspiera finansowo młodych, kreatywnych ludzi, którzy  chcą spełnić swoje marzenia związane z uszczęśliwianiem innych. Jak widać, portale pornograficzne już nie tylko sponsorują drużyny piłkarskie, tak jak robi to RedTube, ale wspierają także rozwój nauki.

Seksowny crowdfunding

W 2015 roku Porhub ogłosił projekt „Sexploration”, którego celem było zebranie pieniędzy na pierwszy w historii film pornograficzny nakręcony w przestrzeni kosmicznej. Marka obliczyła, że potrzebuje do tego 3,4 miliona dolarów. Nie udało się zebrać tej sumy, ale kwota 236 tys. dolarów też robi wrażenie ;)

Seksualna grywalizacja

W zeszłym roku PornHub stworzył BangFit, czyli aplikację, dzięki której ludzie zamiast chodzić na siłownię, mogą „ćwiczyć” podczas uprawiania seksu i w ten sposób dbać o swoją sylwetkę i zdrowie. Metoda jest prosta. W skrócie, powtarza się ruchy przedstawiane na ekranie. Wykonanie ćwiczeń monitoruje pas BangFit Band, podłączony do smartfona śledzącego nasze ruchy. Za wykonanie ćwiczeń użytkownik dostaje punkty, na podstawie których przyznawane mu jest miejsce w rankingu.

Nie tylko John Lewis, Heathrow i Allegro

Świąteczne reklamy to jeden z tych momentów w roku, na który z zapartym tchem czekają nie tylko specjaliści od reklamy, ale także konsumenci. Na spotach Johna Lewisa, Heathrow czy rodzimego Allegro wielu z nas uroniło łzę.
Wzruszający film może przygotować także serwis pornograficzny. W 2016 roku, drugi raz z rzędu, Pornhub opublikował reklamę, w której odwołuje się do najgorszych świąt ever – spędzanych samotnie. Twist na końcu spotu idealnie nawiązuje do marki i zachęca do korzystania z portalu. Przy okazji, po raz kolejny pokazuje, że oglądanie pornografii jest naturalne i większość z nas to robi.  Ciekawostka – bohaterowie tego video pojawiali się w innych świątecznych reklamach z ostatnich lat.
W 2017 r. Pornhub nie zapomniał o innych religiach. Przygotował spot świąteczny dla ludzi obchodzących Chanukę. Trochę z innej beczki, ale pamiętali także o Dniu Dziękczynienia.
Na koniec video, w którym Pornhub pokazuje, czego nauczył swoich użytkowników przez 10 lat istnienia ;)
Powiązane artykuły
Jak robić świąteczny content z influencerami? - Casey Neistat style

Casey to jedna z tych gwiazd youtube, która według wielu osób na zawsze zmieniła influencer marketing i video w sieci. To właśnie na jego daily vlogach wzorował się nasz rodzimy Krzysztof Gonciarz. Neistat od dawna współpracuje m.in. z Nike i Samsungiem. Filmy, które zrobił dla tych marek, mają po kilka milionów wyświetleń i były omawiane w największych mediach na świecie. W zeszłym roku w święta świat zachwycił się jego „Human flying drone”. Co wymyślił tym razem?
PKO BP wprowadza content marketing do telewizyjnej reklamy i robi to dobrze

Wczoraj w bloku reklamowym TVP1 (od 8:00 do 20:00) mogliśmy oglądać tylko życzenia świąteczne, jakie przygotowali klienci PKO BP w ramach kampanii  „Mini ratka na spełnienie życzeń”. To chyba pierwsza w historii tego typu akcja w polskich mediach, w której content marketing wchodzi w miejsce tradycyjnej reklamy telewizyjnej na tak dużą skalę. Przed emisją pojawiło się jednak sporo krytycznych komentarzy i obaw – jaka będzie jakość filmów? Czy zaangażują  widzów, czy raczej doprowadzą ich do szału?
Alkohole opowiadają emocjonujące historie, czyli 40-procentowy storytelling.

Whisky, wódka, bourbon – wysokoprocentowe alkohole to stały element życia większości z nas. Ile to razy były początkiem Twojej niezapomnianej przygody, którą później wielokrotnie opowiadałeś znajomym? Alkohole naturalnie wpisują się w większość naszych najśmieszniejszych historii. Tym razem jednak, to one chcą opowiedzieć historię Tobie. I to nie o tym, że powstały w którymś tam roku, założone przez kogoś tam, w mieście jakimś tam. Ich opowieści są pełne emocji, wzruszeń, inspiracji i perfekcji. Jesteś gotowy wysłuchać Jacka, Johnniego i Baczewskiego? To zaczynajmy.
Przez ostatni tydzień video content marketing zalał internet

W ciągu ostatnich kilku dni mogliśmy podziwiać kilka naprawdę wybitnych kampanii content marketingowych, m.in. Twardowsky 2.0, kontynuację projektu Legendy Polskie w wykonaniu Allegro, a GoPro ogłosiło kolejne produkty bazując dalej na swoim świetnym video content marketingu. Obydwie kampanie to nie tylko niesamowite video, ale masa dodatkowego contentu. A do tego dochodzi jeszcze kontynuacja projektu „Rób to, w co wierzysz” Johnnie Walkera razem z nową twarzą kampanii Dawidem Podsiadło. Enjoy!
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.