Podczas kwietniowego spotkania PR bez krawatów w Warszawie na tapetę wzięliśmy temat content marketingu. Zagadnienie to pojawiło się u nas nie po raz pierwszy. Jakieś 2 lata temu zdecydowaliśmy, że warto przyjrzeć się, jak rozwija się ta dziedzina komunikacji, a był to okres naszej fascynacji Legendami Allegro. Co zmieniło się od tamtej pory?
Sporo! Według raportu IAB Polska z narzędzi content marketingu korzysta ponad 80% polskich firm(!). Niestety, jednocześnie około 30% z nich deklaruje, że nie ma strategii prowadzenia takich działań, a tylko 8% korzysta z outsourcingu w zakresie tworzenia treści. Konkluzja: mimo to jest coraz lepiej.
Tyle teorii, czas na trochę zabawy. Pamiętacie kampanie Johnnie Walkera i Sokoła? Najpierw pojawił się w niej Bogusław Linda, po dwóch latach Dawid Podsiadło. W jednym i w drugim przypadku powstały dobrze skrojone pod whisky piosenki, które broniły się same przez się i wykręciły szalone zasięgi.
Nie trzeba było długo czekać na naśladowców. Wydaje mi się, że w wielu głowach specjalistów od komunikacji w celach na 2018 rok pojawiła się ta sama myśl: zróbmy content muzyczny. Efekt jest taki, że mamy dopiero kwiecień, a ja mogę spokojnie stworzyć wpis o najciekawszych kooperacjach muzycznych w content marketingu. Swoją drogą może jest na to jakieś profesjonalne określenie?
A oto i nasza lista (czuję się jak prowadzący 30 ton – lista przebojów):
Atanas Valkov i Kayah - Czarna Polana / reż. Tomek Bagiński (Czarna Żubrówka)
Duże nazwisko (chodzi mi oczywiście o Bagińskiego). Technika animacji. Klimat ewidentnie zaczerpnięty z Legend Allegro – jest folkowo i mitologicznie. Wszystko ok, ale pytanie mam jedno: gdzie tu Czarna Żubrówka? Choć nazwa Żubrówka sama z siebie nasuwa skojarzenia oczywiście z puszczą i potęgą natury, to przecież akurat ta konkretna marka miała być wycelowana w odbiorców wódek typu super premium. Moim zdaniem coś tu się delikatnie nie spina.
Waglewski Fisz Emade – Ojciec (BYTOM)
W przypadku kampanii Bytomia mamy mniej efektów wizualnych, a więcej muzyki. Klimat klipu i sam tekst piosenki komponuje się z marką ubraniową jak szyta na miarę. Do tego należy pochwalić za dobór muzyków, którzy świetnie komponują się z elegancją okraszoną nutą nonszalancji. Co więcej, całość spina się idealnie ze strategią komunikacji marki opartej na postaciach i łączeniu pokoleń. Brawo!
Krzysztof Zalewski - Podróżnik (IKEA)
I nówka sztuka w zestawieniu. Teledysk Zalewskiego to świetna okazja do lokowania produktów szwedzkiej marki, która wypełniła nimi cały plan. Tu meble i dodatki latają, tańczą i w ogóle robią rzeczy. Całość jest zrobiona jednak na tyle estetycznie i subtelnie, że przyjemnie się na to patrzy. Podejrzewam duże zasięgi.