Po dwóch miesiącach od pojawienia się pierwszego przypadku koronawirusa w Polsce pozbyliśmy się chyba już złudzeń w kwestii tego, że nie to nie będzie tylko chwilowe odstępstwo od normy. Niewątpliwie obecna sytuacja ma też potężny wpływ na komunikację marketingową i to zarówno od strony budowania przekazów jak i… budżetów. Jedno jest pewne, trzeba się szybko dostosować do nowej sytuacji. Adaptacja jednak nie jest prosta, dlatego zebraliśmy dla Was listę kilku źródeł, które warto czytać/oglądać, i z których dowiecie się sporo na temat komunikacji w czasach pandemii.
1. Konferencja ZFPR
Niedawno, bo 24 kwietnia ZFPR zorganizował kilkugodzinny event, w czasie którego przedstawiciele branży, podczas krótkich prezentacji, przekazywali swoje insighty na temat kolejnych kwestii związanych z komunikacją w cieniu Covid-19. Formuła samego wydarzenia okazała się być bardzo fajna, zwłaszcza, że wcześniej można było wybrać sobie, o której godzinie włączyć się do oglądania celując w konkretny temat czy osobę. Na szczęście wszystkie prezentacje z tego wydarzenia zostały opublikowane na stronie eventu, dzięki czemu każdy może zapoznać się z materiałami, co sprawia, że powstała tam naprawdę solidna baza wiedzy.
Link: https://zfpr.pl/prem-w-kryzys/
Link: https://zfpr.pl/prem-w-kryzys/
2. Materiały Sprawnego Marketingu
Jeszcze większa grupa osób wzięła udział przy tworzeniu materiału dla Sprawnego Marketingu. 107 przedstawicieli polskiej branży marketingowej – liczba na pewno imponuje. Nie są to już tak pogłębione prezentacje, jak w przypadku ZFPR, ale wciąż co 107 głów to nie jedna. Powstała z tego dobra baza inspiracji i hintów, dlatego polecamy do zajrzenia.
Link: https://sprawnymarketing.pl/polscy-eksperci-o-marketingu-w-dobie-koronawirusa/
Link: https://sprawnymarketing.pl/polscy-eksperci-o-marketingu-w-dobie-koronawirusa/
3. Raport DDB
Na uwagę na pewno zasługuje również raport, który powstał już jakiś czas temu, ale do dziś imponuje zakresem i insightami. Kiedy pandemia dopiero zaczęła się u nas zadamawiać, DDB przygotowało prezentacje na temat reklamy w czasach koronawirusa. W dokumencie znajdziemy szerokie omówienie tego w jaki może zmienić się nasza konsumpcja i jakie to będzie miało wpływ na działania komunikacyjne. W raporcie część materiałów dotyczy także ery postwirusowej – nie do końca wiemy czy wciąż aktualnej. Przed nami długi okres wychodzenia z ograniczeń, a nie „szybkie odbicie”. Niemniej polecamy bardzo raport DDB.
Link: https://www.slideshare.net/DDBsocials/reklama-w-czasach-zarazy
Link: https://www.slideshare.net/DDBsocials/reklama-w-czasach-zarazy
4. Blog 24/7Communication
Na temat komunikacji w kontekście koronawirusa powstają również… całe blogi. Przykładem takiego działania jest agencja 24/7Communication, która w ramach odpalonego niedawno bloga skupiła się w 100% na tematyce związanej z komunikacją podczas pandemii Covid-19. Póki co na blogu pojawiają się zarówno porady np. dla PR-owców, jak i próby pierwszych prognoz. Najświeższym materiałem na blogu jest kompleksowy raport „Świat po pandemii – nowy wymiar komunikacji”, który sam w sobie jest potężną dawka wiedzy i wskazówek.
Linki: blog / raport
Linki: blog / raport
5. Raport Komunikacji Plus
Większość raportów i analiz związanych z koronawirusem wskazuje na kryzys, niepewność i kreuje dosyć czarne scenariusze przyszłości. Czasem warto jednak pokopać głębiej, żeby znaleźć nutkę optymizmu. Tak też zrobiłem z raportem agencji Insight Lab z Grupy Komunikacja+, z którego wynika, że 18% firm widzi w kryzysie szansę na rozwój swojego biznesu! Sprawdza się też system pracy zdalnej – większość respondentów uważa, że wykonując zadania z domów są tak samo lub nawet bardziej efektywni niż wcześniej, kiedy pracowali w biurach. Więcej informacji i pełen raport dostępny tutaj:
https://komunikacjaplus.pl/news/polscy-pracownicy-i-pracodawcy-w-czasie-epidemii-wyniki-badania-nastrojow/
https://komunikacjaplus.pl/news/polscy-pracownicy-i-pracodawcy-w-czasie-epidemii-wyniki-badania-nastrojow/