Czy każdy kryzys można przekuć w sukces?

Czy każdy kryzys można przekuć w sukces?

wpis w: Wywiady | 0

Tak często mówią specjaliści ds. zarządzania kryzysem, szczególnie tym w social mediach. Podobno wystarczy odpowiedni poziom kreatywności i otwartości a kryzys minie. Niestety trudno było mi w to uwierzyć. W końcu co ma zrobić taki Uber zalany oskarżeniami o molestowanie seksualne? A to i tak kryzys dość lekkiego kalibru. Może być znacznie gorzej. Aby rozwiać wszystkie wątpliwości, zrozumieć jak to jest z tymi kryzysami, porozmawiałem z Dariuszem Tworzydło, prezesem zarządu agencji EXACTO.

Od wielu lat dużo mówi się o komunikacji kryzysowej. Omawia się różne zagadnienia, namawia do przygotowywania potencjalnych planów antykryzysowych. Czy na przestrzeni ostatnich kilku – kilkunastu lat widzi Pan poprawę w prowadzeniu komunikacji kryzysowej?

_KB_3860Z całą pewnością wzrasta świadomość. Nie jest to jednak diametralna zmiana – następuje ona powoli. Przedsiębiorcy dostrzegają, że kryzysy często wybuchają niespodziewanie, a także zdają sobie sprawę z tego, że nie należy lekceważyć pojawiających się pierwszych symptomów. Coraz częściej działają systemowo, co zwiększa ich szanse w procesie rozwiązywania sytuacji kryzysowych.

Czy jest jakaś złota reguła, którą można stosować przy każdym kryzysie, która pomoże nim zarządzić, czy jednak każdy kryzys jest inny?

Pomimo że istnieją różne zasady postępowania w sytuacji kryzysowej, to absolutnie nie ma jednej, złotej reguły. Każdy kryzys rządzi się swoimi prawami i każdy zawiera szereg pochodnych, które są z nim ściśle powiązane. Jednak do każdego kryzysu należy się przygotować i rozpatrywać go indywidualnie, dostosowując reguły, narzędzia i metody do tego, co w danym momencie może się wydarzyć. Warto wspomnieć, iż jedną z ważnych reguł jest otwarte komunikowanie z zachowaniem poufności w tych obszarach, które są wrażliwe, i przy których należy zachować tajemnicę.

Co poradziłby Pan początkującym PR-owcom, którzy staną w obliczu swojego pierwszego kryzysu. Jak powinni zareagować?

Moim zdaniem doświadczenie jest tu sprawą kluczową. Warto współpracować z osobami, które przy kryzysach już pracowały. Wielu rzeczy nie da się nauczyć wprost z książek i obsługa sytuacji kryzysowych się do nich zalicza. Kryzys wymaga specyficznego podejścia i sporej umiejętności prognozowania, a łatwiej przewidzieć prawdopodobne scenariusze, gdy mamy doświadczenie, do którego można się odnieść. Jeśli nie mamy doświadczenia i nikogo, kto mógłby nam pomóc bezwzględnie najważniejszą rzeczą jest zachowanie spokoju, racjonalna analiza sytuacji i unikanie pochopnych, nieprzemyślanych działań.

Czy każdy kryzys da się przekuć w sukces?

Oczywiście nie. Są kryzysy, które można przekuć w sukces, ale jest też bardzo wiele takich sytuacji, które kończą się perturbacjami wizerunkowymi. Trzeba mieć świadomość, że nie da się za pomocą dotknięcia czarodziejskiej różdżki zmienić problemów w dobre oceny wizerunkowe. Jeżeli zaś dojdzie do kryzysu, to naszym zadaniem jest przede wszystkim minimalizowanie jego negatywnych skutków.

Bardzo często czytam, że ktoś jest „specjalistą ds. komunikacji kryzysowej”. Jakie kompetencje musi mieć taki ekspert?

Ekspert zajmujący się komunikacją kryzysową musi mieć przede wszystkim doświadczenie i wiedzę nabyte podczas rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Musi mieć także umiejętność analizy i przewidywania tego, co się może wydarzyć. Ważne jest również opanowanie, odporność na stres i komunikatywność.

Najbliższy Kongres Profesjonalistów Public Relations poświęcony będzie właśnie komunikacji kryzysowej. Dlaczego akurat ten temat?

Współcześnie kryzysów jest coraz więcej – wciąż przybywa firm i podmiotów, które w nich uczestniczą. Rozwój mediów i internetu prowadzi do tego, że w każdym momencie możemy być uczestnikiem sytuacji kryzysowej. Właśnie dlatego ten temat jest bardzo atrakcyjny i pożądany z punktu widzenia osób, które zajmują się PR-em. Najlepiej uczyć się, kiedy sami nie doświadczamy jeszcze kryzysu, od osób, które mają doświadczenie w tym zakresie.

Od wielu lat organizuje Pan Kongres. Dlaczego warto w nim uczestniczyć?

Kongres to tradycja wieloletnich spotkań branży public relations. Budują one relacje, poszerzają wiedzę uczestników dzięki ekspertom, którzy przyjeżdżają do Rzeszowa. W jednym miejscu można spotkać wielu doświadczonych przedstawicieli branży public relations i uczyć się od nich – właśnie dlatego warto być z nami.

Jak w ogóle narodziła się idea Kongresu i jak zmieniała się koncepcja na przestrzeni tylu lat?

Idea Kongresu narodziła się w 2000 roku. Zaczęliśmy od organizacji konferencji naukowej, aczkolwiek szybko przerodziła się ona w spotkanie dwóch światów: nauki i praktyki. Od początku naszym celem oprócz integracji, była wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań problemów, prezentacja wyników ciekawych badań i przede wszystkim doskonalenie swoich umiejętności.

Zostaw Komentarz