PR bez krawatów o Influence Marketingu

wpis w: Nasze eventy | 0

dsc_0042Październikowy PR bez krawatów w całości poświęcony został zjawisku Influence Marketingu. Na wydarzeniu, które po raz drugi w historii cyklu odbyło się w Miejscu Chwila, zgromadziło się około 120 osób. Na tak wysoką frekwencję wpływ miał nie tylko popularny temat, ale przede wszystkim prelegenci z najwyższej półki. Na PR-owej scenie wystąpili Anna Kostro, Senior Strategy Planner w VML Poland i Tomasz Sulewski, CEEMEA Social Media Leader w firmie 3M. Wcześniej kierownik ds. projektów korporacyjnych w Orange Polska, znany youtuber Karol Paciorek, head of communication w LifeTube i IndaHash Kamil Bolek oraz Piotr Jamrogiewicz, przedstawiciel powstającej platformy Influmate.

Zaufaj influencerowi

Anna Kostro, Senior Strategy Planner w VML Poland i Tomasz Sulewski, CEEMEA Social Media Leader w firmie 3M, a wcześniej kierownik ds. projektów korporacyjnych w Orange Polska, przedstawili dwa różne podejścia we współpracy z influencerami opisując kampanie, które mieli okazję koordynować. Filmy promujące usługę kart prepaid w ofercie Orange zostały zrealizowane we współpracy z kilkorgiem youtuberów m.in. z Cyber Marianem i Rafałem Masnym oraz Robertem Pasutem z kanału Abstrachuje. Trwające niewiele ponad minutę spoty emitowane były na YouTubie i Facebooku oraz w kanałach własnych Orange. Wszystkie trzy odcinki zanotowały 2,8 miliona obejrzeń na YouTube oraz 3,1 miliona na Facebooku.dsc_0040

Druga kampania, dotycząca Światłowodu Orange, została wyprodukowana przez Krzysztofa Gonciarza, który przy okazji pojawił się na widowni poniedziałkowego wydarzenia. Orange pozostawił Gonciarzowi dużą swobodę w procesie kreatywnym, od stworzenia koncepcji filmu, aż do jego całościowej produkcji. W przeciwieństwie do „Historii na kartę”, nad którymi pracowała cała ekipa filmowa, Gonciarz przygotował materiał praktycznie samodzielnie, tylko przy wsparciu swojej partnerki, Katarzyny Mecinski. Film trwa ponad 3 minuty, a jego emisja prowadzona była tylko w mediach społecznościowych – tym razem wyłącznie na kanałach Gonciarza.

W obu przypadkach receptą na sukces okazało się zaufanie do influencerów i danie im dużego wpływu na ostateczny kształt filmów. Wynika to z przekonania, że to twórcy najlepiej znają swoją grupę fanów i potrafią stworzyć ciekawą dla swojej społeczności historię lepiej, niż marka lub agencja.

Influence marketing z perspektywy influenceradsc_0067

Karol Paciorek podczas swojej prelekcji na scenie w Chwili skupił się na problemach we współpracy marek z influencerami. Jego zdaniem mimo tego, że sytuacja z roku na rok staje się coraz lepsza, to wciąż rzadko zdarzają się sytuacje, w których wykorzystanie wizerunku influencera jest częścią większej strategii, a nie po prostu jednorazowej „akcji” związanej z koniecznością rozliczenia końcowej części budżetu marketingowego. Podobnie jak w przypadku przedmówców, Paciorek zwrócił uwagę na to, jak ważne jest pozostawienie dużej swobody influencerom podczas tworzenia kontentu. Jednocześnie Karol stwierdził, że promocja kampanii poprzez kanały influencera jest z reguły dużo skuteczniejsza, a co za tym idzie, powinna wiązać się z większym budżetem.

Pokolenie „AdBlocka”

Jako trzeci na scenie pojawił się Kamil Bolek reprezentujący LifeTube i IndaHash. W jego wystąpieniu po raz kolejny podkreślona została rola kontentu tworzonego przez influencerów. Jako przykład na to, jak wielkie korzyści można uzyskać ze współpracy z youtuberami porównał wyniki oglądalności oraz świadomości marki w Internecie i telewizji. Jak się okazuje, już dziś reklama telewizyjna wypada słabo w trafianiu z treściami do młodych (15-35) ludzi, którzy zostali nazwani pokoleniem „AdBlocka”. W tworzeniu kontentu w ramach współpracy influencerskiej niezwykle istotne jest zachowanie oryginalnego charakteru twórcy i ich autentyczności. Według Bolka, poza współpracą z wielkimi nazwiskami warto poszukiwać również osób, które zebrały wokół siebie mniejszą grupę fanów, ale za to bardzo zaangażowaną. Przy jednoczesnym połączeniu z efektem skali i automatyzacją, taka współpraca przynosi świetne rezultaty.

Influmate wchodzi na rynek

Piotr Jamrogiewicz, CMO w Influmate i konsultant komunikacji b2b, w swoim krótkim wystąpieniu przypomniał, że dzieje wpływu sięgają czasów pradawnych, a z samym zjawiskiem mamy do czynienia w zasadzie na każdym kroku. To, jak kształtował się obraz liderów opinii przez lata wynika m.in. z trendów, które kształtowały obraz społeczeństw poszczególnych czasów. Zawsze wyróżniały się wśród nich jednostki, które kierowały wyborem i zdaniem osób ze swojego otoczenia, decydowały o ich dobrym smaku, poglądach czy planach. Doradcy, wędrowni nauczyciele, mentorzy, ewangeliści – ci dosłowni i ci współcześni, którzy nie rozstają się z technologiami, adwokaci postaw i wreszcie liderzy opinii i ambasadorzy marek. Z drugiej strony mamy firmy i ich produkty lub idee, które chcą szerzyć i to coraz częściej właśnie realizują właśnie z influencerami. A historia jak wiemy lubi zataczać koło

Zostaw Komentarz