Wielcy nieobecni i nowi wymiatacze, czyli ranking Agencji PR Press 2016

Wielcy nieobecni i nowi wymiatacze, czyli ranking Agencji PR Press 2016

wpis w: Felietony | 0

Press opublikował kolejny ranking agencji PR według przychodów. Na czele klasycznie Partner of Promotion, MSL Group na drugim miejscu, a na najniższym stopniu podium znalazła się agencja 24/7 Communication. Niestety, zabrakło w nim Legii Warszawa…

Na początku chcę mocno podkreślić – rankingi agencji PR są potrzebne i bardzo się cieszę, że takie powstają dzięki staraniom Press czy ZFPR. Przygotowanie konkretnego, rzetelnego zestawienia to na pewno tygodnie pracy, milion maili i masa straconych nerwów, zarówno po stronie organizatorów, jak i samych agencji.

Jednak, mimo że rankingi ZFPR i Press mówią już sporo o naszym rynku, to nadal mówią za mało… Marzy mi się kompleksowy ranking nie 20+ agencji w Polsce, ale 50+, a może nawet 100? Rynek jest znacznie większy niż dwadzieścia kilka firm. Przy tak małej liczbie agencji biorących udział w rankingu bardzo łatwo wypaczyć ostateczny wynik.

Wielcy nieobecni – w rankingu nie ma Legii Warszawa

Co wypacza wynik? Przede wszystkim brak kilku kluczowych agencji. W każdej kolejnej edycji rankingu, zarówno ZFPR, jak i Press, brakuje dużych graczy, którzy wzięli udział w zestawieniu rok wcześniej. W rankingu Press 2016 brakuje przykładowo Grayling Poland (rok wcześniej 6. miejsce), Headlines Porter Novelli (w 2015 oku agencja zajęła 10. miejsce) czy Planet PR (22. miejsce). Szkoda. Brak kilku czołowych agencji w rankingu sprawia, że nie przedstawia on realnej sytuacji na rynku. Porównajmy nieobecnych z Ekstraklasą i z aktualnej tabeli wyrzućmy agencje, których zabrakło w rankingu Press. Wyrzucamy zatem: Wisłę Płock (6. miejsce, tak jak Grayling) i Legię Warszawa (10., tak jak Headlines). O ile Wisła Płock to beniaminek, to Legia Warszawa to aktualny Mistrz Polski, zdobywca Pucharu Polski i drużyna biorąca udział w Lidze Mistrzów. Do rankingu jednak by się nie zgłosiła…

Nowi wymiatacze – Wisła Płock i Nieciecza w grupie mistrzowskiej

To co mnie pozytywnie podbudowuje, to świetny wynik nowych agencji w rankingu. Garden of Words, debiutując w rankingu, zajęła 8. miejsce! W zeszłym roku w rankingu Press nie było także Profile (12. miejsce w tym roku), LinkLeaders (14.) oraz Vision Group (15.). Jeśli kilka nowych w rankingu agencji od razu zajmuje tak wysokie miejsce, to kto mi powie, ile jest takich agencji, które mają kilka milionów przychodów, mogą rywalizować z najlepszymi, a w rankingu jeszcze nigdy ich nie było? Ile jest takich Nieciecz czy Wisły Płock?

Ranking 50+

Jeszcze raz zaznaczę – ranking Press czy ZFPR to świetna robota. Brak agencji w zestawieniu to nie wina ich autorów, a raczej agencji, które się nie zgłaszają. Marzy mi się jednak taki ranking full serwis, w którym weźmie udział zdecydowana większość agencji, w którym nie będzie wielkich nieobecnych, pojawi się mnóstwo nowych firm, i który realnie przedstawi rynek agencji PR w Polsce. Wierzę, że takie zestawienie w końcu powstanie 😉

Jeśli chcecie przeczytać konkretną analizę rankingu Agencji PR Press 2016 razem z komentarzami prezesów agencji, to znajdziecie go w październikowym numerze Press!

Zostaw Komentarz